بلاگ
بلاگ

واقعیت افزوده (به انگلیسی: Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده‌است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه‌ساز، دنیای واقعی را کاملاً شبیه‌سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.

در واقعیت افزوده، عناصر معمولاً به صورت بی‌درنگ نگاشته شده و به‌طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی می‌باشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفتهٔ واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت. ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد.

در حل حاضر بیشترین رخ نمایی از تکنولوژی واقعیت افزوده در زندگی مردم را می‌توان در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال اپلیکیشنی به نام Star Walk به کاربران این اجازه را می‌دهند تا با قرار دادن دوربین اسمارت‌فون خود رو به سوی آسمان، اسامی ستارگان و سیاراتی را که در تصویر دیده می‌شوند را مشاهده کنند.

یک اپلیکیشن دیگر به نام Layar با استفاده از GPS و دوربین اسمارت‌فون اطلاعاتی را در خصوصی محیطی که کاربر در آن به سر می‌برد، جمع آوری می‌کند. سپس با استفاده از این اطلاعات نزدیک‌ترین رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سایر نقاط مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد.

برخی دیگر از اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت با استفاده از چیز‌های دیگر کار می‌کنند. بخش تحقیقات شرکت دیزنی (Disney Research)‌ اپلیکیشینی را به نام AR coloring book توسعه داده است. در ابتدا شما می‌بایست یکی از شخصیت‌های دیزنی را روی کتاب رنگ‌آمیزی کنید و سپس اپلیکیشن را اجرا کنید. این اپ به دوربین دسترسی پیدا می‌کند و با استفاده از آن تشخیص می‌دهد که شما چه کارکتری را رنگ‌آمیزی کرده‌اید و با استفاده از نرم افزار، آن شخصیت را به صورت سه‌بعدی بر روی صفحه نمایش بازسازی می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین استفاده‌هایی که تاکنون از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) شده است، در بازی‌هایی نظیر “پوکمون گو” (Pokémon Go) بوده‌ است. این بازی واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۶ در اوج دوران خود به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر رسیده و یک شور جهانی ایجاد کرد. به گفته مجله فوربس این موضوع یک دستاورد ۲ میلیارد دلاری برای توسعه دهندگان آن به ارمغان آورد.

بازی پوکمون گو تجریه‌ای از تکنولوژی واقعیت افزوده است. بازیکنان می‌بایست در اطراف محل زندگی خود به جستجوی شخصیت‌های این بازی بپردازند. پوکمون گو امتیاز ۶.۲ از ۱۰ را از گیم‌اسپات دریافت کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون بار از گوگل‌پلی دریافت شده است.

پاسخی بگذارید

بستن منو